onsdag 1 februari 2012

Alvar Aalto och Wilhelm Kåge


Savoy-vasen som produceras av Iittala är Alvar Aaltos mest kända produkt och formgavs redan 1936.
Denna har blivit något av en symbol för finskdesign och är min absoluta favoritvas. Det finns ingen annan vas som gör sig bättre till ett fång Tulpaner. Tidlös designklassiker som alltid kommer att kännas modern!
Tulpanerna köpte jag hos Måns på Bloom i Lund.  Har blivit nästan ett måste att besöka denna blomsteraffär vid Kattesund när jag är i stan.Alltid bra priser på säsongens blommor och i går fick jag 30 st Tulpaner för 79:- 
.

Argenta designad av Wilhelm Kåge för Gustavsberg är en annan favorit hos mig. Den gröna serien med silverdekoration blev en succé när den visades på Stockholmsutställningen 1930 . De tidiga föremålen målades av Kåge själv, men blev sedan så populärt att en Argenta-avdelning med ett 30-tal anställda startades upp.Storhetstiden var på 40-talet då även röda, bruna och blå versioner tillverkades men dessa färger blev ingen försäljningshit. Argenta är det första jag letar efter när jag besöker fyndbodar och loppisar. 
Tyvärr gör man sällan några fynd längre, och skulle man hitta något har dom vett att ta betalt!

Kram Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar