fredag 15 juni 2012

Sommarlov!




 

Så var äntligen sommarlovet här på riktigt, och dagen har bjudit på två fantastiskt trevliga skolavslutningar med SOL på killarnas respektive skolor. Allt började med sång i gymnastiksalen på Uggleskolan här i byn vid 8.30-tiden, och där efter bar det av till Svaneskolan i Lund. Där var upplägget så att elever, lärare och föräldrar åt en gemensam lunch i matsalen, vilket var mycket uppskattat och där efter begav sig alla till aulan för att lyssna på sång, musik tal och dylikt. Efter betygsutdelningen sprang skolans nior ut på ett välförtjänt sommarlov, och jag måste säga att som mamma blir man verkligen glad när man möter så många positiva och trevliga tonåringar med en sån härlig sammanhållning!

Vad vore väl en skolavslutning utan en jordgubbstårta!?Jag frågade barnen om jag skulle baka en sockerkaka med grädde och jordgubbar när vi kom hem, men "icke" våra barn är tokiga i chokladkaka så det fick helt enkelt bli en klassiker. Bästa, enklaste, och snabbaste receptet fick jag av en kompis för en si så där 25- årsedan när man själv pluggade och jag lovar er att denna kladdkaka kan jag baka även i sömnen.

På mindre än 10 minuter står den i ugnen och här kommer receptet!

3 dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1½ dl vetemjöl
2 ägg
100 g smält smör

Sätt ugnen på 160 grader med gallret längst ner! Smält smöret och blanda under tiden alla torra ingredienser och till sist de 2 äggen och det smälta smöret. "Smöra och bröa" en rund form (24 cm) med avtagbara kant, häll i smeten och grädda längst ner i 35 minuter. KLART!
Nu väntar en sen middag och den serveras för omväxlingens skull framför TVn och fotbollen "Heja Sverige"!

Önskar er en riktigt trevlig kväll
Kram Mimmi





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar