fredag 20 april 2012

Ultima Thule



I går kom nya nummret av Plaza interiör  och där kan man läsa om Iittalas klassiska Ultima Thule designade av Tapio Wirkala från 1968.
I artikeln står det att glasserien, som för övrigt betyder "yttersta kanten" på latin har återfått sin välförtjänta designstatus i hippa hem.. Jag kommer ihåg att jag fick dom här glasen av mina föräldrar för ett par årsedan när dom rensade skåpen. Vet att mamma undrade om det var något jag ville ha, själv hade dom väl tröttnat på dom. Har haft lite hat-kärlek till just den här glasserien med sin räfflade yta som för mig är väldigt mycket 70-tal , men jag tog tacksamt emot dem och måste erkänna att dom är väldigt goda att dricka ur. Så nu används dom flitigt,  Kul visst inte att jag var så hipp!

bild Iittala
Nu är det dags för en lite sen lunch.
Sonen har studiedag och är hemma, så nu vankas det våfflor! Dessa går som vanligt inte att servera utan socker, som för övrigt ska komma från Gino Zucchino. Gino är en liten trevlig socker ströare från Alessi som Oscar fick för ett antal årsedan i julklapp (när jag var inne i min stora  Alessi period).
Nu är det ju så att inte vem som helst får använda denna (läs syskon) så nu "bor det tre" söta gubbar på hyllan i köket. En till varje barn!

Gino Zucchino från Alessi

Önskar er en trevlig fredag kväll!

Kram Mimmi



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar